- نویسنده : sam
- بازدید : 493 مشاهده

-
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره رضایت شغلی به همراه پیشینه داخلی و خارجی
دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 5بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 69 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 32مبانینظری و پیشینهتحقیق درباره رضایت شغلی به همراه پیشینهداخلی و خارجی دارای منابع فارسی و انگلیسی در 32 صفحه قابل ویرایش با فرمت word دارای گارانتی بازگشت وجه
قیمت فایل فقط 14,000 تومان
مبانینظری و پیشینهتحقیق درباره رضایت شغلی به همراه پیشینهداخلی و خارجی
تعداد صفحات : 32
فرمت: docx , word
قابل ویرایش وجابجایی
رفرنس دهی وپاورقی استاندارد
دارای گارانتی بازگشت وجه
دارای پژوهش انجام شده داخلیو خارجی
دارای منابع فارسی وانگلیسیاغلب گفته میشود که «کارمند خوشحال یک کارمند کار است» ویک کارمند خوشحال بایستی با شغلش اعضاء شود. اهمیت رضایت شغلی [1] از آنجا ناشی میشود که بیشتر افراد تقریباً نیمی از ساعات بیداری خود را در محیط کاری میگذرانند. رضایتشغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی یک شخص میگوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهوم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی دربارهکارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. نتایج تحقیقات نشان میدهد که کارکنان با رضایتشغلی بالاتر، از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی قرار دارند. رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه شغل آن چیزی را که برای کارمند ارزشمند است فراهم میکند.
این موضوع بسیار مورد توجه دانشجویان رشته رفتار سازمانی بوده است وهمواره کوشیدهاند تا بین رضایت شغلیو میزان تولید یا بهره وری فرد رابطه ای بیابند. پرسشی که همواره مطرح بوده چنین است : آیا کارگران راضی نسبت به کارکنان ناراضی مولدتر هستند؟
نخستین دیدگاهها دربارهرابطه بین رضایتشغلی و تولید یا بازدهی فرد در این جمله خلاصه میشود که یک کارگر شاد و با نشاط، کارگری مولد و پر بازده است. در چند دهه، یعنی دهههای 1930، 1940 و 1950 در سازمانهای آمریکایی شیوه پدر سالاری حاکم بود و شرکتها میکوشیدند تا گروههایی از افراد همگن و شاد تشکیل دهند، محل کار را به صورت یک باشگاه درآورند و کسانی که مسئولیت آموزش افراد را بر عهده داشتند به خواستهها و نیازهای کارگران توجه زیادی نمایند. همه این اقدامات بدان سبب صورت میگرفت تا کارگران شاد و خوشحال دارای بازدهی یا تولید بیشتری هستند بیشتر جنبه شهودی دارد و در این رابطه مدارک و شواهد چندان زیادی در دست نیست.
[1]- Job Satisfaction
....
مطالعات انجام شده در خارج از کشور
هوزی (2004) طی اجرای تحقیقبه منظور تعیین پیش بینی کنندهای موثربر رضایتشغلی به این نتیجه رسید که بین رضایت شغلی وابعاد کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد .وی نتیجه می گیرد که بعد جو سازمانی به عنوان یکی از ابعاد کیفیت زندگی کاری مهمترین عامل پیش بینی کننده رضایت شغلی است.
نتایج بهدست آمده از تحقیقات بروس (1998) نشان داد که بسیاری از عوامل کیفیت زندگی کاری به توانایی اساتید در بر قراری توازن بین خانه ومحیط کار وابسته است همچنین وی نتیجه می گیرد که بین پرداخت حقوق منصفانه وکافی به عنوان یکی از ابعاد کیفیت زندگی کاری ورضایت شغلی در این پژوهش استفاده شده است ونیز تحقیقات بسیاری انجام شده است که از آن جمله می توان به تحقیقگودال اشاره کرد وی اظهارمی دارد که در آمد اندک دستیاران اعضای هیئت علمی تاثیر بسیار زیادی بر رضایتآنها از شغلشان داردبنابراین حقوق ودستمزد رابطه مستقیم با رضایتشغلی دارد.
.......
مطالعات انجام شده در داخل کشور
دکتر محمد رضا فیلی، فرزانه جهانی، دکتر سعید موسوی پور (1388) درتحقیقی تحت عنوان بررسی رضایتشغلی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در کل از رضایتشغلی متوسطی برخوردار بودند،بیشترین رضایت مربوط به حیطه ماهیت کار و کمترین رضایت مربوط به حقوق و مزایا بود با افزایش حقوق ومزایا وفراهم آوردن فرصت های ارتقاءمی توان رضایت شغلی این قشر را افزایش داد.
دکترسیدمحمد میر کمالی، ناصر ناستی زایی (1389) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه توانمند سازی روان شناختی با رضایت شغلیدر پرسنل پرستاری به این نتیجه رسیدند با توجه به محرز شدن رابطه بین توانمندی روان شناختی و رضایت شغلیدر پرسنل پرستاری پیشنهاد می شود که مدیران مراکز بهداشتی درمانی شرایطی را فراهم آورند که کارکنان
1. شغل خود را باارزش تلقی نموده وعلاقه درونی نسبت بهآن داشته باشد
2. بهتوانایی وظرفیت خود برای انجام وظایف محوله اعتقاد داشته باشند.
3. دارای حق انتخاب ،آزادی عمل واستقلال در محیط کار باشند.
4.در تصمیم گیریها مشارکت داشته باشند.
5. بهیکدیگر احساس اعتماد وعلاقه مندی داشته باشند.
...
منابع :
- سید جوادین ،سید رضا :سخدری ،کمال، (1384 ). کیفیت زندگی کاری در سازمان های کار آفرین بر اساس الگوی والتون (گزارش )،تهران ،مولفین .
- سلمانی ، داود(1384) ، کیفیت زندگی کاری وبهبود رفتار سازمانی ، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،چاب اول .
- شفیع آبادی، محمد، (1372)، رضایت شغلیو بهره وری، تهران: انتشارت نتشر روز
- طالبیان، احمدرضا(1387). توانمندسازی كاركنان بر اساس نگرش راهبردی. دومین همایش توانمندسازی منابع انسانی. تهران: بنیاد توانمندسازی منابع انسانی.
- عبدالهی، بیژن(1384) "توانمند سازی روانشناختی کارکنان: ابعاد واعتبارسنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری "فصلنامه پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی. موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، شماره 35 و 36 ص 37-64
- عبدالهی، بیژن (1384) "توانمند سازی روان شناختی منابع انسانی: دیدگاه ها وابعاد". مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین المللی مدیریت. گروه پژوهشی صنعتی آریا.
- عابسی،سعید وکرد،باقر(1388). شناسایی وتبیین مدل توانمندسازی كاركنان درسازمانهای دولتی ایران(مطالعه موردی استان یزد). دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت. سال دوم. شماره سوم ،75-94.
.....
...
.
قیمت فایل فقط 14,000 تومان
برچسب ها : تعریف رضایت شغلی, مبانی نظری رضایت شغلی, پیشینه تحقیق رضایت شغلی, تاریخچه رضایت شغلی, مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره رضایت شغلی, مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی, رضایت شغلی
براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.
مشاهده پست مشابه : رشته های دانشگاه پیام نور واحد اسکو